VERLOFPERIODES

IONIQ 5 - Hyundai herdefinieert elektrische mobiliteit

• Volledig elektrische IONIQ 5 getoond in virtuele wereldpremière
  • Nieuwe designbeleving dankzij een specifiek BEV-platform
  • Geïnspireerd door de gedurfde Hyundai Pony, de eerste productiewagen van de constructeur, benadrukt hij de 45-jarige evolutie van Hyundai-design en blikt vooruit naar de toekomst
  • Koetswerkdesign met unieke proporties op een 3m lange wielbasis, specifieke EV-typologie.
  • Uniek interieur qua comfort en gebruiksvriendelijkheid, met een vlakke vloer en ‘Universal Island’
  • Milieuvriendelijke materialen en door de natuur geïnspireerde kleuren
  • Krachtige prestaties en ultrasnel 400 V en 800 V meervoudig laden
  • Vehicle-to-Load (V2L) functie waarmee de auto een rijdende oplader wordt

Offenbach/Kontich, 23 februari 2021 — Hyundai Motor Company lanceerde vandaag in wereldpremière de middelgrote CUV IONIQ 5 tijdens een virtueel evenement. Als eerste model van het IONIQ-merk van Hyundai, specifiek voor elektrische voertuigen met batterij (BEV), is IONIQ 5 de nieuwe benchmark die de levensstijl van de elektrische mobiliteit herdefinieert met duurzame en vernieuwende eigenschappen.

IONIQ 5 wordt gebouwd op de specifieke BEV-architectuur van Hyundai Motor Group, dat de naam Electric-Global Modular Platform (E-GMP) draagt. Hierdoor kan IONIQ 5 uitpakken met unieke proporties op een uitgestrekte wielbasis, een innovatief interieurdesign met milieuvriendelijke materialen op heel wat oppervlakken, stevige prestaties gekoppeld aan ultrasnel laden en een Vehicle-to-Load functie, en best-in-class connectiviteit en rijhulpmiddelen die de levensstijl van de elektrische mobiliteit nog beter en veiliger maken.

Nieuw tijdperk voor EV-design

Het progressieve design van IONIQ 5 staat voor een breuk met vroegere designregels, en verkent de nieuwe designvrijheid die een specifiek EV-platform met zich meebrengt. Geïnspireerd door de gedurfde inborst van de Hyundai Pony, de eerste productiewagen van het merk, onderstreept
IONIQ 5 Hyundai’s 45-jarige tocht, met een rode draad van het verleden naar het heden en de toekomst. Hij herdefinieert tijdloos design, een thema dat verder uitgebreid zal worden naarmate het IONIQ-gamma groeit.

Het unieke koetswerkdesign wordt gekenmerkt door een op de Pony geïnspireerd profiel over een 3,000 mm lange wielbasis, één van de langste in de EV-industrie. Deze genereuze wielbasis vroeg om een gesofisticeerde aanpak om een uitgerekte look te vermijden, en deze nieuwe proporties te vertalen naar een hedendaagse EV-typologie.

Krachtige elektrische aandrijfconfiguraties

IONIQ 5 is beschikbaar met een gamma elektrische aandrijfconfiguraties om te voldoen aan de mobiliteitsnoden van elke klant, zonder compromissen op het vlak van prestaties. Klanten krijgen de keuze uit twee batterijpacks, 58 kWh of 72,6 kWh, en twee lay-outs voor de elektromotoren, met ofwel een enkele motor achteraan ofwel zowel voor- als achteraan een motor. Alle configuraties bieden een uitstekend rijbereik en een topsnelheid van 185 km/u.

Ultrasnel laden en een innovatieve Vehicle-to-Load (V2L) functie

Het E-GMP van IONIQ 5 ondersteunt zowel 400 V als 800 V laadinfrastructuur. Het platform biedt standaard 800 V laadmogelijkheid, naast 400 V laden, zonder de nood aan bijkomende componenten of adapters. Het meervoudig laadsysteem is de eerste gepatenteerde technologie die de motor en inverter gebruikt om 400 V te boosten tot 800 V voor een stabiele laadcompatibiliteit.

Met een 350kW lader kan IONIQ 5 aan hoge snelheid laden van 10 procent tot 80 procent in amper 18 minuten. Gebruikers van IONIQ 5 moeten maar vijf minuten laden voor 100 km rijbereik, gemeten volgens de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP).

IONIQ 5 ondersteunt ook een duurzame levensstijl rond elektrische mobiliteit met zijn innovatieve V2L functie, die klanten toelaat om eender welk elektrisch toestel, zoals fietsen, scooters of kampeermateriaal, te laden. De V2L-functie kan 3.6 kW vermogen leveren. De V2L-aanluiting bevindt zich onder de tweede zetelrij en kan geactiveerd worden wanneer het voertuig aan staat. Een ander aansluitpunt bevindt zich in de laadpoort aan de buitenkant van het voertuig. De aansluiting aan de buitenkant levert zelfs vermogen wanneer het voertuig uitgeschakeld is.

IONIQ 5 zal beschikbaar zijn tegen de zomer van 2021.

Design

De progressieve designtaal van IONIQ 5 put inspiratie uit Hyundai’s ‘45’ EV-concept, dat in 2019 zijn debuut maakte op de International Motor Show Germany. Met Hyundai’s ‘Sensuous Sportiness’ designidentiteit als leidraad, pakte ‘45’ uit met een koetswerk in monocoque-stijl en een futuristisch interieur dat ontworpen werd met het oog op elektrificatie en autonome technologieën.

Unieke proporties en de langste wielbasis in het segment

Het unieke koetswerkdesign van IONIQ 5 wordt gekenmerkt door cleane en scherpe lijnen, die zorgen voor een strakke en gesofisticeerde look. De nauwkeurig getekende oppervlakken en vormen zorgen voor een hoekige, bijna geometrische look. Daarbovenop integreerden de designers van Hyundai geavanceerde Parametric Pixel lichten voor- en achteraan. Dit unieke designelement geeft blijk van de intentie van Hyundai om de elektrische mobiliteit fundamenteel heruit te vinden met een design specifiek voor EV’s dat ook terug te vinden zal zijn in toekomstige IONIQ-modellen.

De crossover-koetswerkvorm pakt uit met unieke proporties en korte overhangen dankzij zijn langere wielbasis. Met zijn lengte van 4,635 mm, breedte van 1,890 mm en hoogte van 1,605 mm op een wielbasis van 3,000 mm, biedt IONIQ 5 de ruimte van een wagen uit het D-segment in een
middelgrote CUV.

Klanten kunnen kiezen uit negen koetswerkkleuren, waaronder vijf nieuwe, door de natuur geïnspireerde schakeringen die exclusief voorbehouden zijn aan het model. Er zijn ook twee opties met een matte afwerking: het toonaangevende Gravity Gold matte en Shooting-Star Gray Matte, met daarnaast ook Digital Teal-Green Pearl, Mystic Olive-Green Pearl en Lucid Blue Pearl. Andere koetswerkkleuren zijn Atlas White, Galactic Gray Metallic, Cyber Gray Metallic en Phantom Black Pearl.

Ruim en personaliseerbaar interieur

IONIQ 5 onderscheidt zich van andere middelgrote CUV’s, vooral die met een verbrandingsmotor, omdat de E-GMP architectuur een vlakke vloer, een innovatief interieurdesign en extra beenruimte mogelijk maakt.

De 3,000 mm lange wielbasis van IONIQ 5 meet 100 mm méér dan die van het vlaggenschip onder de Hyundai SUV’s, de Palisade, en biedt de ruimte van een grote wagen in een middelgrote CUV. De lange wielbasis maakte het de designers van Hyundai mogelijk om een ‘Living Space’-thema toe te passen in het interieur, eerder dan een conventionele aanpak.

Het Universal Island, een innovatieve en verschuifbare middenconsole die tot 140 mm naar achter geschoven kan worden, vult perfect het eenvoudige centrale gedeelte van het dashboard aan, met de keuzehendel voor de versnellingen achter het stuur. De verschuifbare middenconsole zorgt ervoor dat passagiers niet alleen kunnen genieten van meer flexibiliteit, maar ook vrij de cabine in en uit kunnen stappen aan beide zijden bij parkeren in een smalle plek. Passagiers op de tweede zetelrij kunnen genieten van praktische details in de middenconsole, zoals bekerhouders, een snelle 15 W draadloze lader voor telefoons en USB-poorten. Universal Island herdefinieert de middenconsole, en biedt daarbij meer functionaliteit dan enkel een statisch opbergvak.

Het ‘vision roof’ van IONIQ 5 zorgt voor een groter gevoel van openheid aangezien het dak van IONIQ 5 bestaat uit één groot glazen paneel zonder steunelementen.

IONIQ 5 biedt 531 liter kofferruimte, die vergroot kan worden tot bijna 1,600 liter wanneer de tweede zetelrij volledig neergeklapt is. Voor nog meer veelzijdigheid kan de tweede zetelrij tot 135 mm naar voor geschoven worden, en ook neergeklapt in een 60/40-verhouding, wat bijzonder handig is wanneer tijdens langere reizen extra bagage meegenomen wordt.

Vlak naast het digitale instrumentencluster bevindt zich een metalen inzetstuk dat gebruikt kan worden om een multi-purpose houder aan te bevestigen. Het infotainmentsysteem van IONIQ 5 is het eerste om gebruik te maken van een nieuw designthema dat de naam Jong-e Graphic User Interface (GUI) draagt en verschillende sfeersettingen biedt, zoals ‘soft’, ‘delicate’ en ‘exuberant’.

Klanten kunnen kiezen uit drie kleurenopties voor het interieur. Het basispakket omvat onder andere Obsidian Black en Dark Pebble Gray/Dove Gray, terwijl het optionele kleurenpakket Dark Teal/Dove Gray aanbiedt.

Duurzame, milieuvriendelijke EV-features

Het engagement van IONIQ 5 wat verantwoordelijkheid op milieuvlak betreft, stopt niet bij elektrificatie. Duurzaamheid staat centraal in de merkvisie van IONIQ, wat in IONIQ 5 terug te vinden is in milieuvriendelijke materialen en kleuren.

Heel wat van de oppervlakken in het interieur – zetels, dakhemel, vloer en armsteun – maken gebruik van milieuvriendelijke en duurzaam gewonnen materialen zoals gerecycleerde PET-flessen en plantaardige (bio PET) garens, wolgaren en ecologisch verwerkt leder met plantaardige extracten en biologische kleurstoffen met plantenextracten.

IONIQ 5 kan ook uitgerust worden met een milieuvriendelijk zonnedak dat bijdraagt aan de stroomvoorziening van het voertuig door energie op te nemen en op te slaan in de batterij, waardoor de efficiëntie erop vooruit gaat. Het zonnedak kan het ontladen van de batterij voorkomen en
zorgen voor extra rijbereik.

Prestaties

Krachtige elektrische aandrijfsystemen

IONIQ 5 is beschikbaar met krachtige elektrische aandrijfconfiguraties, zonder compromis op vlak van prestaties. Klanten hebben de keuze uit twee batterijpacks, 58 kWh of 72,6 kWh, en twee layouts voor de elektrische motoren: ofwel één met enkel achteraan een motor of één met zowel voor- als achteraan een motor. Alle configuraties bieden een uitstekend rijbereik en een topsnelheid van 185 km/u.

Bovenaan het motorengamma de vierwielaangedreven versie met de 72,6 kWh batterij, goed voor een gecombineerd vermogen van 225 kW en 605 Nm koppel. Daarmee gaat hij van 0 naar 100 km/u in 5.2 seconden.

De lay-out met enkele motor biedt 350 Nm koppel en tweewielaandrijving (2WD). In combinatie met de 72,6 kWh batterij kan deze combinatie van 0 naar 100 km/u accelereren in 7.4 seconden. Gekoppeld aan de 58 kWh batterij neemt de 0-100 acceleratie 8.5 seconden in beslag.

Daarbovenop kan IONIQ 5 een aanhanger trekken met een gewicht tot 1.600 kg.

Uitrusting

Ultieme connectiviteit

Hyundai biedt de nieuwste versie aan van zijn Bluelink® connected car services, met een reeks nieuwe functionaliteiten die ervoor zorgen dan klanten hun wagen met hun smartphone of stem kunnen beheren om hun rit zo praktischer en aangenamer te maken. Nieuwe Bluelink-toepassingen zijn onder andere Connected Routing, Last Mile Navigation en een nieuwe ‘User Profile’ functie.

Met de nieuwe cloud-based Connected Routing functie worden routes berekend via een krachtige server in de Bluelink® cloud-omgeving. Dit garandeert een meer nauwkeurige verkeersvoorspelling, preciezere aankomsttijden en meer betrouwbare herberekening van de route. Bij de nieuwe IONIQ 5 is de database uitgebreid om meer laadstations te tonen op de kaart, inclusief beschikbaarheid en geschatte laadtijd. Door op het icoon van het laadstation te klikken op de kaart, kunnen gebruikers zien of AC, DC of laden met hoog vermogen, zoals IONITY, beschikbaar is. Deze service wordt in realtime geüpdatet.

De Bluelink® app toont het rijbereik van de wagen, de batterijstatus en laadtijden wanneer hij aangesloten is op een openbare of private laadpaal. Klanten krijgen toegang tot een geavanceerd batterijbeheersysteem om zo de laadtijden te kiezen die het best bij hun agenda of hun budget passen door optimaal gebruik te maken van laadtarieven in daluren.

IONIQ 5 is ook uitgerust met een premium Bose audiosysteem. De 8 luidsprekers, waaronder een subwoofer, zijn strategisch doorheen het interieur van het voertuig geplaatst voor een luisterervaring van hoge kwaliteit.

Geavanceerd head-up display met AR-technologie

Als primeur in een Hyundai is IONIQ 5 uitgerust met een Advanced Head-Up Display (HUD) met selecteerbare ‘augmented reality’ (AR) functies, waardoor de voorruit verandert in een display. De HUD gebruikt AR technologie om relevante informatie zoals navigatie, geavanceerde veiligheidsaanwijzingen en de omgeving van de wagen rechtstreeks in het gezichtsveld van de bestuurder te projecteren op de voorruit. Hierdoor kunnen bestuurders informatie snel verwerken terwijl ze toch hun aandacht blijven vestigen op de weg.

Rijhulpsystemen garanderen veiligheid

IONIQ 5 is het eerste Hyundai-model dat Highway Driving Assist 2 (HDA 2) biedt. HDA 2 maakt rijden op de snelweg praktischer. Door gebruik te maken van een naar voren gerichte camera, radarsensoren en navigatiedata, reguleert het de snelheid en volgafstand, en houdt het systeem het voertuig in het midden van zijn rijvak. HDA 2 kan de bestuurder ook helpen wanneer die van rijstrook verandert.

Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) kan voertuigen, voetgangers of fietsers detecteren en zo een aanrijding helpen voorkomen. Ook Junction Turning, Junction Crossing en/of Lane-Changing Oncoming maken deel uit van het systeem. FCA met Junction Turning activeert de remmen bij tegemoetkomend verkeer wanneer de bestuurder links afslaat op een kruispunt. FCA met Junction Crossing detecteert voertuigen die naderen van opzij wanneer de bestuurder rechtdoor rijdt op een kruispunt. FCA met Lane-Change Oncoming is een functie die van rijstrook veranderen veiliger maakt. Wanneer FCA een tegemoetkomend voertuig detecteert dat de middenlijn overschrijdt wanneer de bestuurder van rijstrook wil veranderen, helpt FCA automatisch met een stuurmanoeuvre om aanrijdingen te vermijden wanneer er geen gevaar is voor secundaire ongevallen. Wanneer een potentieel secondair ongeval gedetecteerd wordt, zal FCA enkel een waarschuwingssignaal geven.

Andere semiautonome rijhulpsystemen zijn onder andere Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), dat de snelheid van het voertuig aanpast aan snelheidsbeperkingen, en High Beam Assist (HBA), dat automatisch de grootlichten in- en uitschakelt om verblinding van tegenliggers te vermijden.

IONIQ 5 is uitgerust met verschillende functies die de aandacht van de bestuurder in het oog houden om te allen tijde voor een veilig rijgedrag te zorgen door te detecteren of hij slaperig of afgeleid is. Driver Attention Warning (DAW) toont het aandachtsniveau tijdens het rijden, geeft een waarschuwing wanneer de bestuurder tekenen vertoont van een verslapte aandacht en raadt een rustpauze aan wanneer dat nodig is. DAW laat een waarschuwing horen wanneer het voertuig voor langere tijd stopt (zoals voor een verkeerslicht) en de bestuurder niet snel genoeg reageert wanneer de voorligger begint te rijden.

Verschillende functies werken samen om aanrijdingen in verschillende rijsituaties te voorkomen. Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) helpt schade aan de achterkant van het voertuig te voorkomen door met behulp van een radar te andere voertuigen te detecteren en te remmen wanneer nodig. BCA is bijvoorbeeld nuttig in situaties zoals van rijstrook veranderen of een parallelparkeerplaats verlaten. Een andere functie, Blind-Spot View Monitor (BVM), maakt gebruik van een camera om de bestuurder het zicht links en rechts van het voertuig te tonen in het clusterscherm wanneer de bestuurder zijn richtingaanwijzer gebruikt.

IONIQ 5 verzekert ook de veiligheid van passagiers achteraan met Safe Exit Assist (SEA), dat door middel van het kinderslot de achterdeuren gesloten houdt wanneer er verkeer aankomt. Een reeks parkeerhulpsystemen maken parkeren in heel wat omstandigheden makkelijker dan ooit voorzien. Remote Smart Parking Assist (RSPA) laat de bestuurder toe om vanop afstand het voertuig een parkeerplek in of uit te rijden van buiten het voertuig. Deze functie werkt zowel voor parallelparkeren als dwars op de rijrichting parkeren en kan geactiveerd worden via een knop op de slimme sleutel van het voertuig.

Surround View Monitor (SVM) gebruikt een reeks strategisch geplaatste camera’s om de bestuurder een 360° beeld te geven van de directe omgeving van het voertuig, waardoor parkeren in krappe plaatsen makkelijker wordt. Reverse Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) helpt aanrijdingen tijdens het achteruitrijden te vermijden. Wanneer een obstakel gedetecteerd wordt via de achteruitrijcamera of de ultrasone parkeersensoren achteraan, toont PCA een waarschuwing en remt het systeem wanneer nodig. Op dezelfde manier kan ook Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) een visuele en auditieve waarschuwing geven of remmen wanneer een wagen van links of rechts komt en de bestuurder niet zelf stopt.

Volgende stappen

IONIQ: Meer volgt

Hyundai’s nieuwe IONIQ merk toont de sterke toewijding van het bedrijf aan duurzaamheid en innovatie. De introductie van IONIQ 5 is de eerste stap in de beweging van het bedrijf naar specifiek als elektrisch voertuig gebouwde modellen.

Volgend op de lancering van IONIQ 5 zal Hyundai zijn BEV-gamma uitbreiden met IONIQ 6, een elektrische sedan, en IONIQ 7, een grote elektrische SUV.

IONIQ 5 Specificaties

Afmetingen
  • Wielbasis 3.000 mm
  • Lengte: 4.635 mm