VERLOFPERIODES

Persbericht - Hyundai Bayon

Hyundai Bayon - Stijlvolle nieuwkomer in het gamma

• Hyundai onthult de volledig nieuwe Bayon, een nieuwe B-segment SUV
  • Bayon krijgt een compact exterieur, een ruim interieur en een reeks geavanceerde veiligheids- en connectiviteitsfeatures

Offenbach/Kontich, 2 maart 2021 – Hyundai Motor heeft de Hyundai Bayon onthuld, een volledig nieuwe crossover SUV die specifiek voor Europa ontworpen is. Als B-segment SUV wordt Bayon het nieuwste en meest compacte lid van de groeiende SUV-familie van Hyundai.

De volledig nieuwe Bayon krijgt een compact exterieur, een ruim interieur en een lange lijst van intelligente veiligheids- en connectiviteitsfeatures die hem onderscheiden van de rest van zijn segment. Daarmee democratiseert Bayon technologie, en maakt hij hightech veiligheids- en connectiviteitsfeatures bereikbaar voor iedereen.

In lijn met de bestaande namenstrategie voor de SUV’s van Hyundai, is de benaming Bayon geïnspireerd door een populaire toeristische bestemming: Bayonne, de hoofdstad van het Franse Baskenland en één van de mooiste bestemmingen in het Zuidwesten van Frankrijk. Aangezien Bayon ontworpen werd om in te spelen op de vereisten van de Europese markt, besloot Hyundai hem ook een Europese naam te geven.

Met de komst van de Bayon heeft Hyundai nu 7 nieuwe of vernieuwde modellen gelanceerd in amper 12 maanden – of 20 wanneer alle koetswerktypes en aandrijfvariaties meegeteld worden. Daarmee was 2020 een recordjaar voor de expansie van het modellenaanbod.

Scherp en onderscheidend design

Bayon is het nieuwste designstatement binnen de SUV-familie van Hyundai, en hij onderscheidt zich met onverwachte en opvallende proporties en sterke grafische elementen. Daarbovenop geeft hij uiting aan Hyundai’s ‘Sensuous Sportiness’ designidentiteit, gekenmerkt door de harmonie tussen proporties, architectuur, styling en technologie. Deze nieuwste interpretatie van Sensuous Sportiness combineert emotionele waarden met innovatieve oplossingen.

Exterieurdesign

Bayon wordt gekenmerkt door een karakteristiek exterieurdesign dat hem duidelijk onderscheidt van de concurrentie. Unieke designoplossingen, hightech details en een cleane look onderscheiden hem duidelijk van de massa. Vooraan opent de brede grille aan de onderkant, waardoor een stoere verschijning op de weg gecreëerd wordt. Koplampen in drie delen, gecombineerd met luchtinlaten, zorgen voor een unieke look en architectuur. Een horizontale band voor de luchtinlaat, de dagrijlichten en een laag geplaatste bodembescherming bevestigen zijn SUV-identiteit.

Op de flank zorgt een dynamische schouderlijn voor een wigvormige look. De pijlvormige C-stijl biedt een dynamische en verrassende architectuur. Dat, in combinatie met uitgesproken wielkasten en de opvallend gelijnde stootlijsten definiëren zijn unieke karakter.

Achteraan benadrukken pijlvormige lichten de dynamische lijn van de achterstijl. Hun positionering ver naar de uitersten van de achtersteven van de wagen creëert een brede look. Daarbovenop benadrukt een smalle horizontale lijn die de achterlichten verbindt nog meer de breedte en verbindt meteen ook visueel de achterkant met de zijkanten van de wagen. Hoekige lijnen boven de achterste wielkasten benadrukken volume. Full LED lichten en knipperlichten vervolledigen zijn moderne design.

De nieuwe Bayon is leverbaar met 15-duims stalen wielen of 16- of 17-duims lichtmetalen wielen.

In totaal kan gekozen worden uit negen koetswerkkleuren, waaronder een nieuwe lanceringskleur, Mangrove Green. Een optioneel two-tone dak in Phantom Black is ook verkrijgbaar in combinatie met verschillende koetswerkkleuren.

Koetswerkkleuren:
  • Mangrove Green Pearl [lanceringkleur] met optioneel Phantom Black dak
  • Phantom Black Pearl
  • Polar White met optioneel Phantom Black dak
  • Sleek Silver Metallic met optioneel Phantom Black dak
  • Brass Metallic met optioneel Phantom Black dak
  • Dragon Red Pearl met optioneel Phantom Black dak
  • Aqua Turquoise Metallic met optioneel Phantom Black dak
  • Aurora Grey Pearl
  • Intense Blue Pearl met optioneel Phantom Black dak

Modern, digitaal interieur

De Hyundai Bayon heeft een clean, ruim en goed verlicht interieur. Er ligt een sterke focus op het maximaliseren van het comfort voor de inzittenden, zowel voor- als achteraan, en meer kofferruimte. Het interieur wordt gekenmerkt door een breed gamma connectiviteitsvoorzieningen, waaronder een 10.25-duim digitaal instrumentencluster en een 10.25-duim AVN-scherm of een 8-duim Display Audio. Inzittenden kunnen genieten van LED ambient lighting technologie die geïntegreerd is in de voetruimte van de voorste inzittenden, de deuropening en in de deurgrepen, en het opberggedeelte onder de middenconsole.

Toonaangevende connectiviteit en technologie

Net zoals andere Hyundai-modellen biedt de Bayon geavanceerde connectiviteit die zelden te vinden is in dit segment, met een digitale cockpit en hoogstaande infotainmentvoorzieningen. Klanten hebben de keuze tussen een 10.25-duim AVN-scherm of een 8-duim Display Audio. De 8-duim Display Audio is verkrijgbaar met draadloze Apple CarPlay en Android Auto.

Twee USB-poorten voor de voorste inzittenden en één achteraan maken het mogelijk om gelijktijdig drie toestellen op te laden. Één van de USB-poorten vooraan is ook geschikt voor dataoverdracht, waardoor inzittenden hun smartphone kunnen koppelen aan het infotainmentsysteem van het voertuig. Een premium Bose geluidssysteem vervolledigt het pakket, en biedt inzittenden een luisterervaring van hoge kwaliteit.

Beschikbare connectiviteitsuitrusting:

• 10.25-duim Audio Video Navigation (AVN)
  • 8-duim Display Audio
  • 10.25-duim digitaal cluster
  • Apple CarPlay en Android Auto (draadloos in combinatie met het 8-duim Display Audio)
  • Bose Premium Sound System
  • Draadloos laadoppervlak
  • Drie USB-poorten
Hyundai Bluelink Connected Car services

De nieuwe Bayon is uitgerust met de nieuwste Hyundai Bluelink, wat betekent dat gebruikers kunnen genieten van vooruitstrevende Connected Car Services. De meest recente versie van Bluelink omvat diensten als Connected Routing en een nieuwe User Profile-functie. Nieuw voor deze generatie is Calendar Integration. Dit betekent dat de bestuurder zijn Google of Apple kalender kan weergeven in het infotainmentsysteem van het voertuig. Wanneer een afspraak in de kalender ook een adres bevat, kan dat rechtstreeks geïmporteerd worden in het navigatiesysteem van het voertuig. Daarbovenop kunnen klanten hun wagen lokaliseren en de deuren vanop afstand openen en sluiten met behulp van de Bluelink app, of informatie over het voertuig checken, zoals het onderhoudsinterval of het brandstofniveau.

Bluelink en LIVE Services omvatten:

• Connected Routing: cloud-based navigatie met nog preciezere routes voor dagelijkse ritten
  • Live Parking Services: bevat nu ook informatie over parkeertarieven op straat, en de beschikbaarheid van nabijgelegen parkeerplaatsen
  • Calendar integration: bestuurders kunnen hun Google of Apple kalender synchroniseren met het infotainmentsysteem van de wagen om rechtstreeks naar afspraken te navigeren
  • Remote services: bestuurders kunnen hun wagen openen en sluiten en de status van het voertuig bekijken met behulp van de Bluelink app
  • Online voice recognition: krachtige online (cloud-based) stemherkenning waarmee voertuigfuncties zoals de verwarming en koeling bediend kunnen worden
  • Find My Car: bestuurders kunnen hun voertuig makkelijk lokaliseren wanneer ze vergeten zijn waar ze geparkeerd staan
  • Send to car (POI): zoek lokale interessepunten en stuur de resultaten naar het navigatiesysteem van de wagen
  • Veiligheid: notificaties van het voertuigalarm
  • Onderhoud: diagnose en voertuigrapport (bijvoorbeeld bandenspanning en airbags), informatie over het rijden
Ruimteaanbod en gebruiksgemak

De Hyundai Bayon biedt het comfort en de opbergruimte van een SUV, en de brandstofefficiëntie van een voertuig uit het B-segment. Zijn compacte buitenafmetingen en familievriendelijk interieur, zorgen ervoor dat klanten kunnen genieten van het beste van twee werelden: terwijl zijn compacte afmetingen en uitstekende visibiliteit hem praktisch maken om in te stappen en mee overweg te kunnen, biedt hij door zijn hoge zitpositie ook het veilige en robuuste gevoel dat klanten ondertussen verwachten van de SUV’s van Hyundai.

Met 411 liter aan kofferruimte onderscheidt de Bayon zich door zijn grote plaatsaanbod voor bagage, ondanks zijn compacte afmetingen. Een intelligente kofferafdekking die langsheen de achterkant van de achterzetels geschoven kan worden om de bagage aan het zicht te onttrekken, biedt een bijkomend voordeel.

Met zijn lengte van 4.180 mm, breedte van 1.775 mm en hoogte van 1.490 mm (of 1.500 mm met 17-duim grote wielen), bieden zijn afmetingen de perfecte balans tussen compactheid en gebruiksgemak. De wielbasis meet 2.580 mm. Een uitstekende beenruimte zorgt er voor dat inzittenden kunnen genieten van een comfortabele rit: de voorste inzittenden beschikken over 1.072 mm beenruimte, terwijl de achterste passagiers 882 mm krijgen.

Als echte SUV biedt Bayon een bodemvrijheid tot 183 mm (in combinatie met 17’’ wielen), hoger dan de meeste auto’s in het B-segment.

Toonaangevend aanbod van veiligheidsvoorzieningen

De Bayon deelt zijn veilige en robuuste DNA met de andere leden van de Hyundai SUV-familie, en biedt veiligheidstechnologieën die daarmee overeenstemmen. Nog een manier waarop hij zich onderscheidt in zijn segment, is de uitgebreide lijst van Hyundai SmartSense veiligheidsvoorzieningen. Veel daarvan zijn opgenomen in de standaarduitrusting.

Een aantal semiautonome rijhulpsystemen onderscheiden de Bayon van zijn concurrenten. Lane Following Assist (LFA) houdt het voertuig in het midden van zijn rijvak. Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) waarschuwt eerst met een signaal en remt indien nodig om aanrijdingen te voorkomen. Het omvat herkenning van auto’s, voetgangers en fietser, en ook Junction Turning, dat kan remmen om een aanrijding te vermijden met tegemoetkomend verkeer tijdens het links afslaan op een kruispunt. Een andere geavanceerde technologie, Navigation-based Smart Cruise Control (NSCC), gebruikt data van het navigatiesysteem van het voertuig om de snelheid autonoom aan te passen tijdens het rijden op de snelweg of expreswegen.

Bayon biedt ook verschillende technologieën die subtiel de aandacht van de bestuurder verhogen wanneer hij de focus verliest. Driver Attention Warning (DAW) analyseert rijpatronen om slaperig of afgeleid rijden te helpen detecteren. Dit systeem werkt samen met Leading Vehicle Departure Alert (LVDA), dat de bestuurder waarschuwt wanneer zijn voorligger vooruit rijdt en hij niet snel genoeg reageert. Rear Occupant Alert (ROA) waarschuwt de bestuurder dan weer wanneer hij zijn voertuig verlaat en sensoren beweging detecteren op de achterbank. Dat maakt Bayon nog veiliger voor passagiers achteraan, inclusief kinderen of huisdieren.

Nog andere technologieën waken over de veiligheid tijdens het rijden aan lage snelheden of tijdens het parkeren. Parking Collision-Avoidance Assist-Reverse (PCA-R) waarschuwt en remt indien nodig wanneer een obstakel achter de auto gedetecteerd wordt wanneer de wagen traag achteruit rijdt. Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) helpt bestuurders op een gelijkaardige manier wanneer ze achterwaarts uit een parkeerplek rijden en een andere wagen hen voorbijrijdt. Parking Assist (PA) maakt semiautonoom parkeren mogelijk dankzij een reeks sensoren en software die samenwerken om de bestuurder te helpen in krappe parkeerplekken te geraken.

Bij een ongeval zal eCall automatisch de hulpdiensten waarschuwen wanneer de airbags geactiveerd worden. Inzittenden kunnen deze functie ook inschakelen met een druk op een knop.

Beschikbare SmartSense veiligheidstechnologieën:

• Lane Keeping Assist (LKA)
  • Lane Following Assist (LFA)
  • Navigation-based Smart Cruise Control (NSCC)
  • Intelligent Speed Limit Assist (ISLA)
  • High Beam Assist (HBA)
  • Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) met Junction Turning
  • Driver Attention Warning (DAW)
  • Leading Vehicle Departure Alert (LVDA)
  • Rear Occupant Alert (ROA)
  • Blind-Spot Collision Warning (BCW)
  • Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA)
  • Parking Collision-Avoidance Assist-Reverse (PCA-R)
  • Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Warning (RCCW)
  • Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA)
  • Parking Assist (PA)

Aandrijving

De nieuwe Hyundai Bayon pakt uit met een uitstekende brandstofefficiëntie en een bijzonder competitieve CO2-uitstoot dankzij een geüpdatete Kappa motorenfamilie. De T-GDi is een gedownsizede motor met turbo en directe injectie voor optimale efficiëntie. Wanneer hij gecombineerd wordt met Hyundai’s 48-volt mild hybrid technologie (48V) met intelligente handgeschakelde versnellingsbak (iMT), zorgt dit voor nog meer brandstofbesparing en efficiëntie. De iMT ontkoppelt de motor van de transmissie wanneer de bestuurder het gaspedaal lost. Dit zorgt ervoor dat het voertuig in vrijloop gaat, waardoor er minder uitstoot is en een lager brandstofverbruik. Er zijn twee verschillende niveaus van vrijloop bij iMT: een eerste, waarbij de motor stationair draait, en een tweede, waarbij de motor volledig uitgeschakeld is. De motor start opnieuw op van zodra de bestuurder de rem of het gaspedaal beroert, en start daarbij in dezelfde versnelling als op het moment dat de motor uitgeschakeld werd. Dit zorgt voor een betere brandstofefficiëntie zonder ten koste te gaan van de prestaties.

Bayon is ook uitgerust met Hyundai’s unieke Continuously Variable Valve Duration (CVVD) technologie, die de duurtijd van het openen en sluiten van de kleppen regelt naargelang de rijomstandigheden. Dit optimaliseert de motorprestaties en tegelijkertijd ook de brandstofefficiëntie, wat zorgt voor een lagere uitstoot en een lager verbruik.

Bovenaan het motorenaanbod staat de 1.0 liter T-GDi met 48V en 100 pk. Hij kan gekoppeld worden aan de intelligent Manual Transmission met zes versnellingen (6iMT) of een 7-traps transmissie met dubbele koppeling (7DCT). De 100 pk versie van de 1.0 liter T-GDi is ook verkrijgbaar zonder 48V en kan dan gekoppeld worden aan een handgeschakelde zesversnellingsbak (6MT) of 7DCT.

De 1.0 T-GDi motor met en zonder 48V beschikt over drie rijmodi om de motorrespons en de stuurprestaties te optimaliseren naargelang de rijomstandigheden. Dat zijn Eco, Normal en Sport.

Een 1.2 MPi motor met 84 pk, gekoppeld aan een 5MT is ook verkrijgbaar als instapversie.

De Bayon is uitgerust met Rev Matching, een technologie die meestal voorbehouden is aan de performance-modellen van Hyundai. Rev Matching synchroniseert de motor met de uitgaande as, waardoor zachter of sportiever terugschakelen mogelijk is. De technologie is beschikbaar op de 1.0 T-GDi met 7DCT, in alle rijmodi, en op de 1.0 T-GDi 48V 6iMT, in Sport Mode.

Autogroep Servayge