WERKPLAATSEN BLIJVEN OPEN

Onze werkplaatsen blijven open voor herstellingen, onderhouden, bandenwissels, carrosserie, etc. rekening houdende met de geldende normeringen. Indien u een afspraak wenst te maken, gelieve telefonisch contact op te nemen zodat wij u de nodige uitleg kunnen bezorgen.

LEVERINGEN WAGENS KUNNEN DOORGAAN

Leveringen van de wagens mogen blijven doorgaan mits enkele aanpassingen op onze huidige werking.

SHOWROOMS GESLOTEN MAAR WEL BEREIKBAAR

De verkoop moet helaas de showroom sluiten aangezien ook individuele afspraken niet toegelaten zijn. Echter kunnen wij u wel telefonisch, per mail, via Whatsapp  of via videoafspraak verder helpen.

CONTACTGEGEVENS

PERSBERICHT - NIEUWE HYUNDAI TUCSON

Nieuwe Hyundai Tucson

Volledig nieuwe, high-tech topper met fascinerend design
  • Niet zomaar een evolutie, maar een Hyundai designrevolutie
  • Nieuwe Parametric Hidden Lights – unieke designinnovatie
  • De beste veiligheidsuitrusting in zijn klasse
  • Het meest geëlektrificeerde motorenpalet in het compacte SUV-segment, waaronder hybride, plug-in hybride en 48-volt milde hybrid
Offenbach/Kontich – 15 september 2020

Hyundai Motor heeft de volledig nieuwe Tucson onthuld, die uitpakt een met geavanceerd, experimenteel design en toptechnologie, en daarmee de lat in het compacte SUV-segment nog hoger legt. Daarbovenop beschikt het model over het meest geëlektrificeerde motorenpalet in zijn klasse, waarmee hij Hyundai’s toewijding aan proper rijden onderstreept.

De volledig nieuwe Tucson is de vierde generatie van Hyundai’s succesvolle bestseller, met wereldwijd meer dan 7 miljoen verkochte exemplaren sinds zijn lancering in 2004. Daarvan vonden er 1,4 miljoen een koper in Europa. Dat maakt hem tot de bestverkopende SUV van de constructeur over heel de wereld. Hyundai’s nieuwe compacte SUV komt op de markt met een revolutionaire en ambitieuze nieuwe look die de nieuwe ‘Sensuous Sportiness’ designidentiteit van het merk volgt.

Door het meest geëlektrificeerde motorenpalet van het compacte SUV-segment aan te bieden, waaronder hybride, plug-in hybride en 48-volt milde hybride opties, voltooit de nieuwe Tucson de elektrificatie van Hyundai’s SUV-gamma in Europa. Andere geëlektrificeerde SUV’s van Hyundai zijn de volledig elektrische en hybride uitvoeringen van de Kona, de NEXO, de tweede generatie elektrische wagen met brandstofcel, en de Santa Fe met hybride en plug-in hybride keuzemogelijkheden. Door zijn nieuwste modellen te elektrificeren, versterkt Hyundai zijn positie als constructeur met het breedste gamma van geëlektrificeerde aandrijflijnen.

De nieuwe Tucson rolt uit verschillende fabrieken, en wordt ook de derde generatie van het model die in Europa gebouwd wordt, bij de Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) fabriek in het Tsjechische Nošovice. De tweede generatie van de Tucson was het eerste model dat HMMC bouwde. Dit benadrukt het belang dat Hyundai hecht aan de Europese markt.

‘Parametric Dynamics’: een revolutionair en uniek koetswerkdesign

Eerder dan een evolutie, staat de volledig nieuwe Tucson voor een revolutie bij Hyundai op designvlak. Hij krijgt een groter en breder koetswerk dan zijn voorganger. Zijn gespierde look combineert scherpe hoeken en dynamische proporties met rijkelijke oppervlakken, wat zorgt voor een progressieve look zonder afbreuk te doen aan de Tucson’s ruige SUV-DNA.

De nieuwe Tucson is de eerste SUV van Hyundai die ontwikkeld werd volgens de nieuwe ‘Sensuous Sportiness’ designfilosofie van het bedrijf. Deze designrichting wordt gekenmerkt door de harmonie tussen vier fundamentele elementen: proportie, architectuur, styling en technologie.

De progressieve designtaal van de nieuwe Tucson put inspiratie uit Hyundai’s Vision T SUV concept die voor het eerst getoond werd op AutoMobility LA in 2019. De designthema’s van de Vision T, die ook ontworpen werd volgens ‘Sensuous Sportiness’, draaien rond het concept van dynamisme en staan voor een ‘urban adventurer’ designrichting.

Zonder gebruik te maken van traditionele teken- en schetsmethodes ontwikkelde het designteam van Hyundai de futuristische designelementen van de Tucson met behulp van geometrische algoritmes ontsproten uit innovatieve digitale technologie. Dit proces, ‘parametric dynamics’ genaamd, gebruikt lijnen, aanzichten, hoeken en vormen die gecreëerd worden met behulp van digitale data om een onuitgegeven, gedurfde designesthetiek te creëren. Het gevolg daarvan is dat uitgesproken geometrische patronen gekend als ‘parametric jewels’ doorheen het design van de SUV verschijnen.

De meest in het oog springend vertoning van deze ‘parametric jewels’ is in de grille vooraan het voertuig, waar ‘Parametric Hidden Lights’ zorgen voor een sterke eerste indruk. Wanneer de lichten uitgeschakeld zijn, lijkt de voorkant van de wagen bedekt met donkere, geometrische patronen zonder onderscheid tussen de kenmerkende LED dagrijlichten (DRLs), die naadloos geïntegreerd zijn in de grille. Dankzij hypermoderne half spiegelende lichttechnologie, transformeert de donkere chromen look van de grille in juweel-achtige vormen wanneer de DRL’s ingeschakeld worden, om zo te zorgen voor een opvallend element in een voor de rest strakgeheel.

De ‘parametric jewels’ komen ook terug als een opvallend designelement op de flanken van het voertuig. Gebeitelde oppervlakken creëren een opvallend contrast tussen een strak silhouet en een mannelijke hoekvorm, om zo een voorwaartse beweging te suggereren, zelfs bij stilstand. Strakke atletische vormen versmelten naadloos in de hoekige wielkasten, waarin lichtmetalen velgen zorgen voor een krachtige en dynamische look. Het ‘Sporty Sensibility’ aspect wordt bij de Tucson benadrukt door een chromen accentlijn met een hoekige paraboolvorm die start aan de zijspiegels en doorloopt tot aan de C-stijl. In zijaanzicht worden de deuren, die het koetswerk boven- en onderaan omvatten, aangevuld met een scherpe en opvallende zijdelingse karakterlijn die in harmonie is met de robuuste en stoere look van de dynamische en hoekige wielkasten.

Achteraan gaan de brede lichten met daarin verstopt parametrische lichtdetails verder op het designthema. De achterbumper van de nieuwe Tucson krijgt ook details met parametrische patronen voor een driedimensionaal effect, gekoppeld aan een sportieve afwerking. Het is het eerste model van Hyundai dat gebruik maakt van verborgen ruitenwissers achteraan, die onder de spoiler zitten. De hightech designelementen worden bekroond met een Hyundai-logo in vlak glas, dat er driedimensionaal uitziet, maar eigenlijk gelijk ligt met het koetswerkoppervlak, in tegenstelling tot traditionele emblemen van automerken.

Koetswerkkleuren

Kopers van een nieuwe Tucson kunnen kiezen uit negen koetswerkkleuren, met drie nieuwkomers: Shimmering Silver, Amazon Gray en Teal. Bovendien biedt een optioneel tweekleurig dak in Phantom Black klanten nog meer mogelijkheden tot personalisatie. Elke koetswerkkleur kan gecombineerd worden met een tweekleurig dak.

Clean en gesofisticeerd interieur

De naadloze integratie van segmentleidende technologie biedt kopers van de nieuwe Tucson een vooruitstrevende en volledig personaliseerbare digitale ervaring. Het nieuwe 10.25-duim grote AVNT scherm krijgt een plaats in het midden van het dashboard. De designers van Hyundai lieten fysieke knoppen en toetsen achterwege, dus alle infotainment-, verwarmings-, ventilatie- en aircofuncties worden bediend door aanrakingen, wat van de nieuwe Tucson het eerste Hyundai-model maakt met een full touchscreen console. Zacht aanvoelende materialen van hoge kwaliteit komen doorheen het interieur terug, waardoor de look en feel naar een nieuw niveau getild worden, terwijl nieuwe, indirecte verluchtingsmonden van aan de deuren tot de middenconsole vloeien.

De evolutie van de interieurlayout van de Tucson leidt tot een lager instrumentenpaneel en het verwijderen van de behuizing rond de instrumenten, voor een cleaner oppervlak dat het gevoel van openheid vanbinnen versterkt. De brede rand van het dashboard gaat naadloos over in de deuren, en omgeeft zo de voorste inzittenden. Deze futuristische kenmerken zorgen voor een progressiever gevoel en brengen een nieuw niveau van high-tech designwaarden tot bij de klant.

Samen met de ergonomisch gepositioneerde armsteun vindt de bestuurder intuïtief zijn weg naar de shift-by-wire bedieningsknoppen voor de versnellingsbak, die meteen zorgen voor een moderne look. Inzittenden kunnen genieten van een aangename indirecte interieurverlichting, die een plaats krijgt in de zijwanden van de middenconsole, in het draadloze laadvak en het kaartenvak van de deuren. Met 64 configureerbare kleuren en 10 niveaus van lichtsterkte kan het inspelen op elke gemoedsgesteldheid biedt het nog meer mogelijkheden voor personalisatie.

Daarnaast kunnen klanten kiezen uit drie interieurafwerkingen, waaronder eenkleurig zwart in stof of leder, tweekleurig zwart en beige in stof of leder en het blauwgroene Teal kleurenpakket. Het Teal pack biedt zwarte lederen zetels met blauwgroene stikselnaden, die terugkomen op de armsteun. De kleur komt ook terug in de stoffen inzetstukken op het dashboard en de deurafwerking.

State-of-the-art technologie en connectiviteit

De nieuwe Tucson is uitgerust met een arsenaal aan state-of-the-art technologieën die een doorgedreven digitale ervaring bieden. De configureerbare, volledig digitale dubbele cockpit bestaat uit een nieuw 10.25-duim open cluster en een 10.25-duim AVN-T scherm. Dit biedt een gepersonaliseerde ruimte die intuïtief geoptimaliseerd is voor een hightech gebruikerservaring. De kleurenschema’s van de cluster veranderen bijvoorbeeld naargelang de gekozen rijmodus.

Hyundai biedt de nieuwste versie van zijn hoogtechnologische Bluelink geconnecteerde diensten aan bij het 10.25-duim grote infotainmentsysteem in de nieuwe Tucson. De geüpgradede Bluelink biedt een reeks nieuwe voordelen en diensten voor Hyundai-klanten, waaronder Connected Routing, Last Mile Navigation en gebruikersprofielen. Daarnaast kunnen klanten via de Bluelink app hun voertuig lokaliseren, van op afstand sluiten en openen of bepaalde parameters checken, zoals het brandstofniveau.

Dankzij de nieuwe mogelijkheid om gebruikersprofielen aan te maken, kunnen inzittenden hun voorkeuren op het vlak van infotainment personaliseren. Het laat klanten toe om tot twee hoofdaccounts en één gastaccount te installeren en een profielfoto te uploaden via de Bluelink app. Het gebruikersprofiel bewaart in de cloud de keuzes op het vlak van infotainment, zoals taal, Bluetooth, navigatie en stemherkenning, alsook favoriete radiostations. Wanneer de bestuurder zijn auto in een straal van 200 meter tot twee kilometer van zijn bestemming moet parkeren, kan ‘Last Mile Navigation’ geactiveerd worden om de routebegeleiding verder te zetten via de Bluelink app op zijn smartphone.

Met de nieuwe cloud-based Connected Routing navigatie worden rijroutes berekend op een krachtige server in de Bluelink cloud omgeving. Hierdoor kan verkeer nauwkeuriger voorspeld worden, een preciezere aankomsttijd en meer betrouwbare herberekening van de route. Een bijkomend voordeel van Connected Routing is de autofill functie waarbij de bestuurder tijd uitspaart bij het kiezen van de bestemming.

Apple CarPlay en Android Auto zorgen ervoor dat klanten via mirroring gebruik kunnen maken van de functionaliteiten van hun iOS en Android smartphones op een vereenvoudigde en gebruiksvriendelijke manier. In combinatie met het 8-duim grote Display Audio kunnen smartphones draadloos gemirrord worden. Andere infotainment- en connectiviteitsfuncties in de nieuwe Tucon zijn onder andere een premium geluidssysteem van KRELL voor een verbeterde luisterervaring, draadloos opladen in de middenconsole, en USB-poorten voor- en achteraan.

Hyundai LIVE Services voegt tenslotte real-time parkeerinformatie toe en de locatie van tankstations inclusief prijzen, alsook informatie over het weer. Bestemmingen of interessepunten kunnen ook van de app naar het navigatiesysteem in de auto gestuurd worden.

Verhoogd comfort en gebruiksgemak

Voor het eerst ooit in een Hyundai, biedt de verborgen ‘Multi-Air Mode’ technologie in de nieuwe Tucson een combinatie van directe en indirecte verluchtingsmonden voor de airco en de verwarming, om zo een aangenamer interieurklimaat te creëren met een zachtere luchtstroom. Wanneer deze modus geactiveerd wordt, wordt de lucht vooraan via de nieuwe multi-air verluchtingsmonden gestuurd, samen met de normale verluchtingsmonden. Het totale volume van verplaatste lucht blijft hetzelfde, en is dus net zo doeltreffend om de temperatuur te veranderen, maar de verdeling van de luchtstroom vermindert het directe contact met koude of warme lucht en verzacht de luchtstroom. Deze modus kan in- of uitgeschakeld worden afhankelijk van de voorkeuren van de bestuurder.

De klimaatcontrole met drie zones kan individueel ingesteld worden voor passagiers achterin en de twee inzittenden vooraan. Daarnaast zorgen geventileerde zetels vooraan en verwarmde zetels voor- en achteraan voor meer comfort, zowel voor de bestuurder als de passagiers.

Daarnaast kan de bestuurder dankzij Walk-in Device de passagierszetel naar voor en achter laten schuiven en de rugleuning laten kantelen met behulp van een knop op de zijkant van de zetel, om zo het comfort voor de passagiers voor- of achteraan te verhogen. Rear Sleeping Mode zorgt ervoor dat inzittenden op de voorste rij naar de muziek van hun keuze kunnen luisteren zonder dat het geluidssignaal verspreid wordt via de luidsprekers achteraan, zodat slapende passagiers niet gestoord worden.

Voor meer gebruiksgemak kunnen kan de achterste zetelrij van de Tucson nu in 4:2:4 verhouding neergeklapt worden. Remote Folding zorgt er verder voor dat de zetels vanop afstand neergeklapt kunnen worden. De bedieningshendels bevinden zich in de zijwanden van de koffer.

Ruimer vanbinnen

De dynamische proporties en het nieuwe onderstel van de Tucson zorgen voor een brede en open interieurruimte die een niveau van comfort en ruimte garandeert dat normaal gezien voorbehouden is aan modellen uit het hogere segment. Met 20 mm extra in de lengte, 15 mm in de breedte en een wielbasis die met 10 mm verlengd werd in vergelijking met de vorige generatie is de nieuwe Tucson ruimer dan ooit tevoren. Daardoor genieten de achterste passagiers van 26 mm extra beenruimte. Dit geldt zowel voor de hybride modellen als de modellen met een verbrandingsmotor, dankzij een slimme plaatsing van de batterij onder de achterbank. Verder werd de koffer met 33 tot 107 liter vergroot, afhankelijk van de gekozen afwerking en motorisatie, en biedt zo tot 620 liter bagageruimte met de zetels in gebruikspositie en tot 1.799 liter met de zetels neergeklapt.

Afmetingen (in mm)

  • Lengte: 4.500 (+20 mm)
  • Breedte: 1.865 (+15 mm)
  • Hoogte: 1.650 (+5 mm)
  • Wielbasis: 2.680 (+10 mm)
  • Overhangen: vooraan 895 mm, achteraan 925 mm
  • Beenruimte tweede rij: 996 (+26 mm)

Koffer (in liter)

  • Volume met de zetels rechtop (Benzine/ Diesel/ Benzine 48V/ Diesel 48V/ Hybrid): 620 / 598 / 577 / 546 / 616
  • Maximum volume, zetels neergeklapt (Benzine/ Diesel/ Benzine 48V/ Diesel 48V/ Hybrid): 1,799 / 1,777 / 1,756 / 1,725 / 1,795
Beste veiligheids- en rijhulpsystemen in zijn klasse

De nieuwe Tucson is uitgerust met een verbeterd systeem met zeven airbags, dat beschikt over een centrale zijdelingse airbag op de eerste zetelrij, een unicum in dit segment. Die moet ervoor zorgen dat passagiers elkaar niet raken bij een botsing, en zo het risico op ernstige verwondingen minimaliseren. Wanneer een impact vooraan of zijdelings de airbags activeert, zorgt het Multicollision remsysteem automatisch voor een noodremprocedure om het risico op secondaire of meervoudige aanrijdingen te verkleinen.

De nieuwe Tucson is uitgerust met Forward Collison-avoidance Assist (FCA), dat een alarm in werking stelt wanneer een aanrijding dreigt te gebeuren me een andere auto, een fietsen of voetgangers op de rijweg. Wanneer de bestuurder niet reageert en te laat dreigt te remmen, remt het systeem automatisch om zo een ongeval te vermijden. Voor het eerst in een Tucson is FCA uitgerust met Junction Turning, dat zorgt voor een uitgebreidere bescherming door ook te waken over mogelijke aanrijdingen op kruispunten. Deze functie detecteert naderende auto’s van de andere kant wanneer de bestuurder links afslaat op een kruispunt, en als een aanrijding dreigt, remt het automatisch om de auto te stoppen.

Lane Following Assist (LFA) houdt het voertuig veilig in het midden van zijn rijvak. Met behulp van een voorwaartse camera die het rijvak herkent, zorgt LFA automatisch voor stuurcorrecties om de auto in het midden van het rijvak te houden. Dit werk samen met het Lane Keeping Assist (LKA) systeem, dat het onopzettelijk afwijken van het rijvak voorkomt en dat naast lijnen nu ook de rand van de weg herkent.

Driver Attention Warning (DAW) is een rijhulpsysteem dat patronen in het rijgedrag observeert om zo vermoeidheid tijdens het rijden te detecteren en potentiële ongevallen te vermijden. Dit systeem werkt samen met Leading Vehicle Departure Alert (LVDA). LVDA waarschuwt de bestuurder wanneer zijn voorligger begint te rijden en hijzelf niet snel genoeg reageert, bijvoorbeeld aan verkeerslichten.

Voor het eerst in een compacte SUV zorgt Highway Driving Assist (HDA) ervoor dat rijden op de snelweg veiliger en comfortabeler. HDA regelt de snelheid van de wagen en bewaart de afstand ten opzichte van de voorligger, alsook het gekozen rijvak. Een speciale knop op het stuur zorgt ervoor dat de bestuurder HDA kan activeren met één klik.

HDA werkt in combinatie met LFA en de op het navigatiesysteem gebaseerde Smart Cruise Control Curve (NSCC-C). Met deze functie kunnen Tucson-rijders hun snelheid instellen met SCC, en dan zorgt NSCC-C voor meer veiligheid en gebruiksgemak omdat het de snelheid van het voertuig automatisch kan aanpassen aan aankomende bochten, gebaseerd op lokale informatie over de weg. Het verlaagt dan de snelheid, en herneemt de gekozen snelheid na de bocht.

Een andere nieuwe functie is Intelligent Speed Limit Assist (ISLA). Naast het tonen van snelheidsbeperkingen op het AVN-scherm, past ISLA automatisch de snelheid van de Tucson aan zodat de bestuurder de snelheid niet overschrijdt.

Voor nog meer zekerheid is de nieuwe Tucson ook uiterust met een reeks functies die de zicht op de weg verbeteren. Blind-spot Collision Avoidance Assist (BCA). Dit systeem remt sommige wielen af en geeft visuele en auditieve signalen om ervoor te zorgen dat de wagen niet botst wanneer hij van rijstrook verandert. Deze functie gebruikt de naar voren gerichte camera van het voertuig en de radars op de hoeken achteraan om positie en snelheid van voertuigen naast de Tucson of in zijn blinde hoek te berekenen. BCA is uitgerust met Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist. Wanneer hij achteruit rijdt, waarschuwt RCCA de bestuurder over naderende voertuigen die zich begeven in de gekozen rijrichting. Indien nodig, remt het systeem om een aanrijding te vermijden.

Uniek in het segment is de Blind View Monitor. Wanneer de bestuurder zijn richtingaanwijzer gebruikt om van rijstrook te veranderen, toont één van de twee hoofdwijzerplaten van de 10.25’’ Supervision Cluster een beeld van de dode hoek van de gekozen kant. Dit biedt een aanvullend zicht op de zijspiegel, en extra visuele ondersteuning in donkere en regenachtige omstandigheden.

De nieuwe Tucson biedt ook een Surround View Monitor (SVM), zodat de bestuurder een 360 graden driedimensionaal zicht krijgt vanuit verschillende hoeken, waaronder in- en uitzoomen voor vooraan, achteraan, links en rechts van het voertuig. SVM biedt ook een zicht uit vogelperspectief om de visibiliteit van potentiële obstakels nog te verhogen. SVM is ook gesynchroniseerd met de nieuwe Remote Smart Parking Assist (RSPA), die beschikbaar is voor de hybride versie van de nieuwe Tucson. RSPA helpt bestuurders tijdens het parkeren en vertrekken uit een parkeerplaats door het voertuig automatisch voor- en achterwaarts te bewegen, zelfs wanneer ze niet in het voertuig zitten. Deze technologie kan geactiveerd en bediend worden via de Smart Key. Het voertuig gebruikt ultrasone sensoren om obstakels te identificeren, en een noodstop wordt toegepast wanneer een aanrijding dreigt.

In automatische modus detecteert High Beam Assist (HBA) ‘s nachts zowel voertuigen in de tegengestelde richting als voorliggers op hetzelfde rijvak, en schakelt het over van groot- naar dimlicht indien nodig, om zo verblinding van andere bestuurders te voorkomen. Wanneer er geen andere voertuigen meer gedetecteerd worden, schakelt het systeem automatisch terug het grootlicht in, om zo het zichtveld van de bestuurder te vergroten.

Andere verbeterde en innovatieve technologieën maken van de nieuwe Tucson een geruststellende en betrouwbare gezinsvriendelijke auto. Het nieuwe Rear Occupant Alert (ROA) systeem monitort de achterste zetels via sensoren die beweging detecteren. De bestuurder krijgt visuele en auditieve waarschuwingssignalen om ervoor te zorgen dat hij passagiers op de achterbank niet vergeet voor hij het voertuig verlaat en het afsluit. Rear Passenger Sleeping Mode (RPSM) verlaagt het volume van de luidsprekers achteraan om zo een meer rustgevende omgeving te creëren voor de achterste passagiers, tijdens lange ritten. Daarbovenop waarschuwt de nieuwe Safe Exit Warning (SEW) functie inzittenden voor tegemoetkomend verkeer wanneer ze uit de wagen willen stappen. Het is de eerste keer dat een mainstream SUV uitgerust is met deze functie.

Voor nog meer gemoedsrust biedt Hyundai zijn Tucson aan met de in de industrie toonaangevende garantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking.

Vierwielaandrijving en Terrain Modes

De nieuwe Tucson verstevigt zijn SUV-reputatie met 4x4-capaciteiten dankzij zijn nieuwe Terrain Mode selectieknop die bestuurders nog meer fun bezorgt. Deze toepassing, beschikbaar op de hybride versies met automatische versnellingsbak, maakt gebruik van Hyundai’s kenmerkende HTRAC vierwielaandrijving, die meer wendbaarheid en een betere aanwending van het koppel mogelijk maakt, afhankelijk van de grip en de voertuigsnelheid. Naast verschillende rijmodi, zorgen drie bijkomende terreinmodi – Mud, Sand en Snow – voor geoptimaliseerde prestaties en HTRACinstellingen voor een verbeterde rij-ervaring op verschillende terreinen.

Nieuwe elektronisch gestuurde ophanging en afstelling

De nieuwe Tucson werd ontwikkeld en getest in Europa aan de hand van versnelde duurzaamheidstesten en dynamische testen op het meest veeleisende racecircuit ter wereld, de beroemde Nürburgring Nordschleife, alsook doorgedreven tests op de openbare weg doorheen Europa, van de koudste winteromstandigheden in Zweden tot tests met aanhangwagens in de Alpen en in de hitte van Zuid-Spanje, om ervoor te zorgen dat hij de veeleisende Europese klant kan bekoren.

Klanten kunnen kiezen tussen twee verschillende ophangingssystemen voor de nieuwe Tucson, die beiden zowel adaptieve als conventionele dempers aanbieden voor een verbeterd comfort en wegligging. Dankzij de flexibiliteit van de Electronic Controlled Suspension’s (ECS) met zijn adaptieve demping, slaagden de ingenieurs van Hyundai erin om een zeer veelzijdig rijgedrag te bekomen, afhankelijk van de situatie en de voorkeuren van de bestuurder. Voor dagdagelijkse verplaatsingen in Normal of Eco modus lag de focus op comfort, een vlak en stabiel rijgedrag, zelfs op de meest uitdagende wegen. Het ECS-systeem controleert automatisch en continu de ophanging om het comfort en de prestaties te maximaliseren. Het bereikt dit door rekening te houden met rijomstandigheden zoals snelheid, wegoppervlak, bochten, remvereisten en acceleratie Door de dempingskracht op elk wiel afzonderlijk te beheren, reduceert ECS rolneigingen, schommelbewegingen en verticale bewegingen om het rijcomfort en de handling te verbeteren. Wanneer de Sport-modus ingeschakeld wordt, biedt de nieuwe Tucson de chauffeur een extra niveau van responsiviteit en controle. De conventionele dempers maken dan weer gebruik van een nieuwe kleptechnologie die meer flexibiliteit biedt bij de afstelling. MacPherson veerpoten vooraan en een multilink ophanging achteraan garanderen een mooi niveau van comfort en handling.

De Rack-mounted Motor Driven Power Steering (R-MDPS) van de nieuwe Tucson, die beschikt over een nieuwe generatie riemaangedreven stuuroverbrenging, werd afgesteld om te passen bij het karakter van de ophanging. Gedurende vele maanden van testen met zowel prototypes als hypermoderne simulatietools, zorgden de Hyundai-ingenieurs voor een precieze afstelling die zorgt voor een gelijkmatig en verbonden rijgevoel. Bestuurders die de Sport Mode selecteren, zullen een scherpere opbouw van stuurkracht ondervinden en kunnen genieten van een groter gevoel van stuurprecisie, bijvoorbeeld wanneer ze op de snelweg rijden.

Hyundai heeft een breed gamma van bandenmogelijkheden ontwikkeld voor de nieuwe Tucson, met drie aerodynamische wielkeuzes: 17-duims staal of lichtmetaal, of 18- en 19-duims lichtmetaal. De bandenkeuzes werden ontwikkeld in nauwe samenwerking met premium bandenfabrikanten Continental en Michelin, waarbij extra aandacht werd geschonken aan aspecten als comfort, isolatie van rolgeluiden en handling. Daarbovenop bereikten Hyundai’s ingenieurs lage rolweerstandswaarden, die bijdragen aan een beperkt brandstofverbruik en emissies. Dit benadrukt het engagement om milieuvriendelijke wagens te bouwen zonder afbreuk te doen aan prestaties.

Breedste gamma geëlektrificeerde motorisaties in het compacte SUV-segment

Door drie geëlektrificeerde motorisaties en twee verbrandingsmotoren aan te bieden met vier versnellingsbakmogelijkheden, past de nieuwe Tucson bij elk type chauffeur. Met benzine en diesel 48-volt mild hybrid, full hybrid en plug-in hybrid biedt de nieuwe Tucson het ruimste gamma van geëlektrificeerde aandrijvingen in het compacte SUV-segment. Naast de geëlektrificeerde aandrijflijnen biedt de nieuwe Tucson ook een keuze uit benzine- en dieselopties.

De nieuwe Tucson werd ontwikkeld om de uitstoot te verlagen zonder te raken aan het rijplezier. De hybride versie bestaat uit een 1.6 liter T-GDi (turbocharged gasoline direct injection) Smartstream motor en een 44,2 Kw elektromotor gevoed door een 1,49 kWh lithium-ion polymer batterij. Hij is gekoppeld aan een zestrapsautomaat (6AT) en verkrijgbaar met twee- of vierwielaandrijving. Het systeem is het krachtigste in het motorenpalet van de nieuwe Tucson, met een gecombineerd vermogen van 230 pk en 350 Nm koppel, waardoor hij lage emissies mogelijk maakt, zonder te raken aan het rijplezier.

Op het vlak van 48-volt mild hybrid-technologie, kunnen klanten kiezen uit drie verschillende opties:

  • 1.6 liter T-GDI Smartstream met 150 pk en tweewielaandrijving
  • 1.6 liter T-GDI Smartstream met 180 pk en vierwielaandrijving
  • 1.6 liter CRDi Smartstream met 136 pk en tweewielaandrijving

Hyundai combineert zijn efficiënte en responsieve 48-volt mild hybrid-technolgie met de 150 pk sterke 1.6 liter T-GDI, die beschikbaar zal zijn met een handgeschakelde Intelligent Manual Transmission met zes versnellingen (6iMT) of een zeventraps transmissie met dubbele koppeling (7DCT). Nog een goed uitgebalanceerde optie is de 1.6 liter T-GDI met 180 pk, die aangeboden wordt met een 7DCT en vierwielaandrijving. De 136 pk sterke 1.6 CRDi 48V mild hybrid-motor word aangeboden met 7DCT en tweewielaandrijving.

Wanneer hij niet gekoppeld is aan een 48-volt mild hybrid systeem, is de 1.6 liter T-GDi Smartstream beschikbaar met 150 pk, een handgeschakelde zesversnellingsbak en tweewielaandrijving.

De 1.6 T-GDI Smartstream motor in de nieuwe Tucson zal uitgerust zijn met Hyundai’s Continuously Variable Valve Duration (CVVD) technology. CVVD optimaliseert de prestaties van de motor en de brandstofefficiëntie, en is tegelijkertijd milieuvriendelijk. De klepsturingstechnologie regelt de duur van het openen en sluiten van de kleppen afhankelijk van de rijomstandigheden. Dit is het enige systeem dat de duurtijd van het openen van de kleppen kan veranderen tijdens het rijden, afhankelijk van de omstandigheden.

Een plug-in hybride variant van de nieuwe Tucson met een 1.6 liter T-GDi met 265 pk zal ook een optie zijn. Meer details worden bekend gemaakt naarmate de lancering in 2021 nadert.

Hyundai’s nieuwe Intelligent Manual Transmission (iMT)

Kopers van de nieuwe Tucson kunnen kiezen voor Hyundai’s nieuw ontwikkelde iMT. IMT werkt puur elektronisch en ontkoppelt de motor en de transmissie nadat de bestuurder het gas lost bij een constante snelheid, waardoor de auto in vrijloop gaat. Dit verbetert de brandstofefficiëntie. De gekozen versnelling blijft ingeschakeld, zelfs met de motor uitgeschakeld. De motor herstart in dezelfde versnelling wanneer de bestuurder ofwel de rem, ofwel het gaspedaal indrukt, dankzij het vermogen dat de Mild Hybrid Starter Generator (MHSG) levert. De transmissie herstart de motor in neutraal (met een open koppeling) wanneer de bestuurder het koppelingspedaal indrukt, of wanneer de voertuigsnelheid te laag is voor de gekozen versnelling.

De eerste nieuwe Tucson-modellen – hybride, diesel en benzine, inclusief 48-volt mild hybrid – verschijnen in de Europese Hyundai-showrooms tegen het einde van dit jaar. De plug-in hybride versie en de N Line uitvoering komen tegen begin volgend jaar.

Foto's van de nieuwe Hyundai Tucson

Bron: Korean Motor Company.
Autogroep Servayge