Périodes de congé

Flandre Orientale
  • AGS Deinze: ouvert
  • AGS Gand: ouvert
  • AGS Audenarde: ouvert
Flandre Occidentale
  • AGS Menin: 21/07 - 7/08
  • AGS Zwevegem:
    • Showroom: 1/08 - 7/08 et 13/08
    • Après-vente: 1/08 - 15/08

DEMANDEZ UN ENTRETIEN / CHECK-UP

Hyundai Kona Electric - 1026 km zonder bijladen

Wereldrecord voor Hyundai Kona Electric - 1.026 km zonder bijladen!
  • Drie standaard exemplaren van Kona Electric op de Lausitzring
  • Alle drie haalden de kaap van 1.000 km op één laadbeurt
  • Autonomie-record levert veel inzicht in dagelijks gebruik van EV’s

Offenbach – 17 augustus 2020

Hyundai schrijft een nieuwe bladzijde in zijn succesvolle elektrische verhaal: drie exemplaren van de Kona Electric haalden een autonomie-record voor elektrische voertuigen. Het doel van de oefening was heel eenvoudig: met één laadbeurt meer dan 1.000 km ver komen. De elektrische compacte SUV slaagde in dat opzet van “hypermiling”, en de drie auto’s stopten pas na 1.018, 1.024 en – het absolute record – 1.026 gereden kilometers.

In verhouding tot de batterijcapaciteit van 64 kWh komen die afstanden neer op verbruikcijfers van achtereenvolgens 6,28, 6,25 en 6,24 kWh/100 km, allemaal vér onder de WLTP-waarde van de Kona Electric, die op 14,7 kWh/100 km ligt. Alle drie de auto’s werden volledig standaard gelaten, met een WLTP-rijbereik van 484 km in de recentste versie van de Kona Electric. De totale test duurde drie dagen, met wisselende bestuurders, en met alle rijhulpsystemen van de auto gewoon ingeschakeld. Dekra, het expertisebedrijf dat sinds 2017 de Lausitzring uitbaat, zag toe op de organisatie en de auto’s, en elk van de 36 bestuurderswissels.

Extreem ecorijden

Vooraf hadden Hyundai-technici berekend dat een theoretisch rijbereik tussen 984 en 1.066 km mogelijk moest zijn bij een rit in gesimuleerd stadsverkeer en daarbij horende gemiddelde snelheden. Meteen een uitdaging voor de teams, want in het zomerse weer zo extreem ecorijden vraagt veel concentratie en geduld.

De drie teams, één met testrijders van het Duitse magazine Auto Bild, één met technici van Hyundai Duitsland en één met leden van het pers- en marketingteam, namen het tegen elkaar op op de Lausitzring. Het gebruik van airconditioning of andere uitrusting was niet verboden, maar alle teams kozen er wel voor om ze toch uit te schakelen, net als het infotainmentsysteem. Dagrijlichten bleven wel branden, om te voldoen aan alle verkeersreglementen, en ook de banden bleven de standaard op de Kona Electric geleverde Nexen Nfera SU1.

De teams haalden over de afgelegde 1.000 km een gemiddelde snelheid tussen 29 en 31 km/u. Dat lijkt op het eerste zicht niet veel, maar de hele test werd dan ook gereden in gesimuleerd typisch stadsverkeer, met daarbij ook een “spitsuur”, verkeerslichten, 30 km/u-zones en bebouwde kom.

Jürgen Keller, Managing Director van Hyundai Duitsland, vat samen: “In deze test heeft Kona Electric meer dan ooit bewezen hoe milieuvriendelijk een lifestyle SUV kan zijn. En natuurlijk ging het hier om héél geconcentreerd ecorijden, maar de gehaalde afstanden bewijzen wel dat de fameuze ‘range anxiety’ bij elektrische auto’s echt niet meer nodig is.”

Precieze indicaties

In de meer dan 30 uur durende test verschenen pas op de derde testdag de eerste waarschuwingsberichten op het dashboard van de Kona Electric. Vanaf 8% resterende batterijcapaciteit raadt de auto zijn bestuurder aan om een laadpunt op te zoeken. Bij minder dan 3% wordt een eco-vriendelijke rijmodus met verlaagd vermogen ingeschakeld, maar ook dan reden de auto’s nog ruim 20 km voor ze écht aan het eind van hun autonomie waren gekomen. Met een volledig lege batterij konden de auto’s nog enkele honderden meters uitrollen, om uiteindelijk met een korte knik van de automatische parkeerrem tot stilstand te komen.

Steeds meer succes

In reële omstandigheden bewees een Gentse taxibestuurder eerder al dat zijn Kona Electric makkelijk 500 km en meer kan rijden zonder bijladen. In deze nog veel extremere test wordt nu de symbolische 1.000 km gehaald. Het bewijst alleen maar hoe ver de capaciteiten van de Kona Electric reiken. Geen wonder dus dat het voor Hyundai de best verkopende elektrische auto is geworden, met in 2020 alleen al meer dan 25.000 stuks voor de Europese markt. Hyundai Belux rondde intussen ook al de kaap van 1.000 Kona Electric die een koper vonden, en het succes van de compacte elektrische SUV blijft intussen stijgen.

 

Bron: Hyundai Belux.
Autogroep Servayge